ولفگانگ آمادئوس موتزارت
ولفگانگ آمادئوس موتزارت

ولفگانگ آمادئوس موتزارت

زادۀ: 27 ژانویه 1756، زالتسبورگ، اتریش

درگذشت: 5 دسامبر 1791، وین، اتریش

ملیت: ارتیشی

پیشه: آهنگساز، موسیقی­دان

سبک: موسیقی کلاسیک

آثار: 28 سمفونی، 27 کنسرتو پیانو، 5 کنسرتو ویولن، 19 سونات پیانو و چندین فانتزی، مَس و اپرا.

موتزارت آهنگساز و موسیقی­دان اتریشی بود که در طول زندگی کوتاه خود بیش از 600 قطعه موسیقی برای اپرا، سمفونی، کنسرتو، سونات و گروه کُر ساخت. موتزارت در 5 سالگی آهنگسازی را آغاز کرد، در 7 سالگی اولین سمفونی و در 12 سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت. او در تمام ژانرهای مرسوم زمان خودش آثار درخشانی پدید آورد و همین امر باعث شد در تمام اروپا شهرت فراوانی کسب کند.

موتزارت از همان اوایل کودکی، نبوغش در موسیقی را نشان داد و پدرش که آهنگساز و ویولونیست مشهوری بود، همه کارهای خود را رها کرد و به طور جدی و مستمر به آموزش و تربیت فرزندش پرداخت.

موتزارت از سنین بسیار جوانی شروع به سفر کرد و در طول این سفر که سال­ها به طول انجامید مسیر زندگی شخصی و حرفه­ای او بسیار دستخوش تغییر شد. او همچنین با افراد بسیار سرشناسی نظیر باخ و هایدن ملاقات کرد و همین دیدارها تاثیر زیادی در کارهای آینده او داشت.

در رابطه با علت مرگ موتزارت نظریات متفاوتی وجود دارد اما فرضیه­ای که از همه مقبول­تر است، علت مرگ او را تب رماتیسم حاد بیان می­کند. سرانجام موتزارت در یک گورستان گمنام مخصوص تهی­دستان و در نهایت انزوا به خاک سپرده شد.

موتزارت آمادئوس موتزارت موسیقی کلاسیک آهنگساز موسیقیدان بیوگرافی مشاهیر موسیقی