یوهان سباستین باخ
یوهان سباستین باخ

یوهان سباستین باخ

زادۀ: 21 مارس 1685، آیزناخ، آلمان

درگذشت: 28 ژانویه 1750، لایپزیگ، آلمان

ملیت: آلمانی

پیشه: آهنگساز و نوازنده ارگ و هارپسیکورد

سبک: باروک

آثار: ۲۴۷ اثر برای ارگان، ۵۲۶ اثر آوازی، ۲۷۱ قطعه برای هارپسیکورد، ۱۹ قطعه انفرادی برای سازهای مختلف، ۳۱ کنسرت و سوئیت برای ارکستر، ۲۴ دونفری برای هارپسیکورد.

یوهان سباستین باخ آهنگساز، نوازنده ارگ و هارپسیکورد اهل آلمان بود که آثارش تقریبا تمام انواع متفاوت موسیقی دوران باروک را در برمی­گیرد. لطافت قوی موسیقی باخ و گستردگی حاصل از هنر وی، او را به عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان غرب در سنت تُنال مشهور ساخته است. با توجه به عمق معنایی، قدرت فنی و زیبایی هنرمندانه آثاری چون کنسرتوهای براندنبورگ، سوئیت­ها، مس در سی مینور و غیره را می­توان نام برد.

باخ ابتدا نوازنده ارگ کلیسایی و دربار بود. در همان زمان نیز توانایی­های آهنگسازی خود را پرورش داد و از آنتونیو ویوالدی درس­های زیادی آموخت و بسیار الهام گرفت.

در زمانی بیش از 200 سال، خاندان باخ توانستند دوازده نوازنده و آهنگساز شایسته و توانا را تربیت کنند و گفته می­شود که در این خاندان بیش از 52 منصب موسیقیایی وجود داشته است.

امروزه سبک باخ بر تصنیف­های موسیقیایی، از سرودهای مذهبی تا آثار پاپ و راک تاثیراتی گذاشته است و بسیاری از تم­های او مکررا در آثار موسیقی راک استفاده شده­اند.

دو کتاب آنا ماگدالنا باخ آلبوم­های موسیقی خاندان باخ را تشکیل می­دهد که شامل قطعاتی برای ساز و آواز می­شوند. این کتاب علاوه بر قطعات خاندان باخ، آثار دیگر آهنگسازان را نیز در برمی­گیرد که به دست خود باخ و همسرش آنا ماگدالنا باخ نوشته شده­اند.

کلمه باخ در آلمانی به معنای جوی کوچک است و بتهوون در مورد این آهنگساز بزرگ، کلمه Meer را به کار برده، به معنای «اقیانوس»

باخ موسیقی کلاسیک آهنگساز پیانو باروک بیوگرافی مشاهیرموسیقی