آنتونیو ویوالدی
آنتونیو ویوالدی

آنتونیو لوچو ویوالدی

زادۀ: 4 مارس 1678، ونیز، جمهوری ونیز

درگذشت: 28 ژانویه، 1741، وین، امپراطوری رم

ملیت: ایتالیایی

پیشه: آهنگساز، نوزانده ویولن

سبک: باروک

آثار: بیش از 500 کنسرتو، 46 اپرا ساخته و در کنار آنها تعداد بی­شماری موسیقی مذهبی و مجلسی نوشته است.

آنتونیو ویوالدی کشیش ایتالیایی، یکی از مشهورترین آهنگسازان دوران باروک و نوازنده چیره­دست ویولن بود. موهای قرمز او، که صفت مورثی خانوادگی­اش بود، باعث شد که به او لقب کشیش سرخ را بدهند. پدرش ابتدا نواختن ویولن را به پسرش آموخت و سپس همراه او در سراسر ونیز به کنسرت دادن پرداخت. ویوالدی در 25 سالگی به سمت استادی ویولن در پرورشگاهی در ونیز برگزیده شد.

در سال 1740 به دعوت چارلز ششم، به شهر وین رفت تا بتواند در سمت موسیقی­دان دربار مشغول به کار شود. اما پس از مرگ چارلز ششم، ویوالدی منبع درآمد ثابت خود را از دست داد و ناچار شد تا آهنگ­هایش را به بهای ناچیز به حراج بگذارد و نهایت در سال 1741 در تنگ­دستی بر اثر عفونت داخلی از دنیا رفت. در مراسم خاکسپاری­اش موسیقی­ای نواخته نشد و در قبری ساده به خاک سپرده شد.

بیشتر ساخته­های او به صورت تقریبا 2 قرن ناپدید شده بود اما در سال 1926 بار دیگر پدیدار شد و منجر به «رنسانس ویوالدی» شد. امروزه به حق از ویوالدی به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین موسیقی­دان کلاسیک تاریخ می­شود.

شناخته­ شده­ترین اثر او، مجموعه کنسرتو ویولن به نام «چهارفصل» است. که یکی از اولین و دقیق­ترین نمونه­های موسیقی با عناصر روایی به شمار می­رود.

لیست موسیقی کلاسیک آهنگساز پیانو باروک رومانتیک بیوگرافی مشاهیرموسیقی