فردریک شوپن
فردریک شوپن

فردریک فرنسوا شوپن

زادۀ: 1 مارس 1810، ورشو، لهستان

درگذشت: 17 اکتبر 1849، پاریس، فرانسه

ملیت: لهستانی / فرانسوی

پیشه: موسیقی­دان، پیانیست

سبک: رمانتیک

آثار: بیش از ۲۳۰ قطعه از آثار شوپن به جا مانده‌اند و برخی از ساخته‌های دوران کودکی او موجود نیستند. همه آثار شوپن برای پیانو نوشته شده‌اند و بیشتر آنها به صورت تکنوازی هستند.

فردریک شوپن یکی از تاثیرگذارترین موسیقی­دانان لهستانی و نوازنده برجسته پیانو در دوره موسیقی رمانتیک بود. او بسیاری از فرم­های موسیقی را ابداع کرد که از مهم­ترین نوآوری­هایش در قالب فرم­هایی مانند: سونات پیانو، والس، نوکتورن، اتود و پرلود می­توان نام برد. استعداد موسیقی شوپن جوان در سال­های آغاز زندگی­اش ظهور کرد تا آنجا که در ورشو به او لقب موتزارت دوم را دادند. او اولین کنسرت پیانوی خود را در 8 سالگی اجرا کرد و از آن پس نبوغ شوپن کوچک مورد توجه سالن­های کنسرت اشرافی در ورشو قرار گرفت و از همان زمان بود که اجرای کنسرت­های خیریه خود را آغاز کرد.

شوپن اغلب آثارش را تنها برای پیانو می­نوشت اما در میان کارهایش می­توان قطعاتی برای همراهی­ پیانو نیز یافت. گرچه در آثارش تکنیک نوازندگی بالایی به چشم می­خورد ولی نحوه بیان شاعرانه، کارهای او را از آثاری که فقط تکنیک نوازندگی در آنها مد نظر قرار گرفته، متمایز می­کند.

شوپن در سبک موسیقی موتزارت، بتهوون، هایدن، و کلمنتی آموزش دید و با شاگردان خود به سبک کلمنتی کار می‌کرد. او موتزارت و باخ را مهمترین آهنگسازان موثر بر موسیقی‌اش عنوان کرده بود.

فردریک شوپن در تمام طول عمر خود از ضعف جسمانی رنج می‌برد تا آنکه در سال ۱۸۴۹ در ۳۹ سالگی بر اثر سل ریوی درگذشت.

لیست موسیقی کلاسیک آهنگساز پیانو باروک رومانتیک بیوگرافی مشاهیرموسیقی